Перейти на сторінку "Учнівське самоврядування"

Перейти на сторінку "Патріотичне виховання"



Школа - це простір життя дитини; тут вона не готується до життя, а повноцінно живе, і тому вся діяльність навчального закладу відбувається так, щоб сприяти становленню особистості як творця і проектувальника власного життя.


Виховна проблема школи:
"Система моніторингового дослідження якості виховання як функції оцінювання, корекції та планування виховного процесу".


Наша школа працює за двома виховними програмами:

"Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція" (завантажити).

"Нова українська школа у поступі до цінностей (завантажити).


Мета виховання:

створення цілісної моделі виховної системи на основі національних та загальнолюдських цінностей; формування морально-духовної життєво-компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал.

Система виховної роботи в школі розроблена відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту» Конвенції ООН про права дитини, статуту навчального закладу. Основними ідеями, які лягли в основу виховної системи школи, є ідея гуманізму, педагогіки співробітництва, загального піклування, формування єдиного виховного простору. В Законі України «Про загальну середню освіту» особлива увага приділяється вихованню громадянина-патріота своєї держави, який готовий до подальшого навчання та трудової діяльності зі своїми політичними переконаннями, формуванню творчої особистості, свідомого відношення до своїх обов’язків; формуванню навичок здорового способу життя. Одним із основних завдань, які поставив перед собою педагогічний колектив школи – це створення належного освітнього середовища для розвитку здорової дитини, оволодіння навичками безпечного життя і здорової поведінки, формування в учнів свідомого ставлення не лише до власного життя і здоров’я, а й оточуючих. Характер виховання повинен передбачити глибоке розуміння вчителем фізіологічної природи вихованців їх індивідуальні риси та можливості, повагу до особистості дитини.


Зміст виховання відображається у 10 компетентностях:
1 Спілкування державною (і рідною мовою у разі відмінності) мовами

Ціннісне ставлення:
– усвідомлення ролі рідної (державної) мови як механізму національної і етнічної самоідентифікації, збереження світового мовного різноманіття, способу збереження культурних традицій і стратегій, аудіо- та візуалізацію культурного різноманіття свого народу;
- любов до української мови;
– усвідомлення ролі української мови в особистому житті, а також у житті нації і держави;
– спілкування українською мовою у школі та поза школою
Практична здатність:
– розуміти українську мову;
– послуговуватися державною мовою в різноманітних життєвих ситуаціях та дотримуватися мовного етикету;
– застосовувати різноманітні комунікативні стратегії залежно від мети спілкування;
– формулювати чітко думки, дискутувати, наводити аргументи, відстоювати власну думку;
– уміти правильно викоритовувати термінологічний апарат, спілкуватися в процесі начально-пізнавальної діяльності;
– розвʼязувати конфлікти за допомогою спілкування;
– популяризувати ідеї гуманізма, добра та краси;
– протистояти засміченості мови, лайливим словам.
2 Спілкування іноземними мовами

Ціннісне ставлення:
- усвідомлення ролі іноземної мови як механізму глобалізації, як запоруки зручності самореалізації в умовах закордоння;
– ціннісне ставлення до культурних надбань різних народів, соціальної рівності;
– позитивне сприйняття інакшості та інтерес до культурних відмінностей;
– толерантне ставлення до представників різних народів і культур;
– запобігання проявам ксенофобії, нетерпимості і расизму
Практична здатність:
– готовність прийняти представників інших культур такими, якими вони є;
– знати і за потреби спілкуватися мовами інших народів;
– володіти навичками міжкультурної взаємодії;
– запобігати міжетнічним і міжкультурним конфліктам;
– уміти розв’язувати конфліктні ситуації та знаходити компроміси.
3 Математична компетентність
Ціннісне ставлення:
– усвідомлення важливості математичного мислення та математичних знань у життєдіяльності людини;
– розуміння цілісної картини світу, закономірності розвитку суспільства, людських відносин, небезпек у застосуванні маніпулятивних технологій;
– дотримування логіки і послідовності у мисленні та діях;
– протистояння маніпулятивним впливам
Практична здатність:
– розвивати критичне мислення;
– аналізувати, систематизувати і сентизувати інформацію;
– установлювати причиново-наслідкові зв’язки;
– виокремлювати головні та другорядні цілі, ризики поведінки, ризиковані життєві ситуації й обирати шляхи їх вирішення.
4 Компетентності у природничих науках і технологіях
Ціннісне ставлення:
– розширення і поглиблення знань про предметний світ, сферу людських відносин та про себе;
– критичне оцінювання результатів людської діяльності у природному середовищі
Практична здатність:
– готовність до саморозвитку і опанування сучасними технологіями;
– використовувати сучасні технології у своїй діяльності;
– брати участь у дослідній і проектній діяльності.
5 Інформаційно-цифрова компетентність
Ціннісне ставлення:
– здійснення пошукової діяльності та виконання задач за алгоритмом;
– уміння працювати з різними Інтернет-ресурсами;
– розпізнавання достовірних і недостовірних джерел інформації;
– протистояння Інтернет-агресії, Інтернет-булінгу тощо
Практична здатність:
– уміти викоритовувати різні способи пошуку корисної інформації в довідникових джерелах (зокрема, за допомогою інформаційно-комунікативних технологій), критично мислити в процесі збору та обробки інформації;
– дотримуватися етикету;
– критично відбірати Інтернет інформацію;
– дотримуватися правил безпеки в Інтернет мережі та здатність протистояти інтернет-ризикам та маніпулятивним технологіям у ЗМІ та рекламі, соціальних мережах, комп’ютерних іграх.
6 Уміння вчитися впродовж життя
Ціннісне ставлення:
– визначення мети та цілі власного життя і діяльності, планування й організація життя;
– визначення близьких, середніх і далеких перспектив, розроблення стратегії життя;
– уміння працювати самостійно і в команді;
– користування різними джерелами інформації;
– розширення знаннєвої та емоційної сфери, власні уявлення про життя;
– застосовування різних поведінкових і комунікативних стратегій відповідно до мети діяльності та конкретної ситуації
Практична здатність:
– уміти моделювати власний освітній розвиток, аналізувати, контролювати, корегувати й оцінювати результати освітньої діяльності;
– прагнути оволодівати новими знаннями та навичками;
– готовність удосконалювати свої моральні, морально-вольві якості та навички поведінки впродовж життя;
– розуміти необхідності роботи над собою.
7 Ініціативність і підприємливість
Ціннісне ставлення:
– аналізування життєвих ситуацій;
– презентування власної ідеї та ініціативи;
– формулювання власних пропозицій, рішень;
– виявлення лідерських якостей;
– усвідомлення ціннісного змісту грошей, праці і рівності прав людей, праці батьків;
– засудження споживацького способу життя та трудової експлуатації дітей
Практична здатність:
– готовність брати відповідальність за себе та інших;
– розвивати моральні якості для успішної професійної кар’єри;
– брати участь у шкільних заходах, волонтерській діяльності, у трудових десантах і благодійних акціях.
8 Соціальна та громадянська компетентності
Ціннісне ставлення:
– усвідомлення змісту понять «громадянин», «патріотизм», «військово-патріотичне виховання», «готовність до захисту Вітчизни» як важливих складників життєдіяльності людини;
– усвідомлення конституційного обовʼязку щодо громадянських прав та захисту суверенітету і територіальної цілісності України;
– бажання брати участь у різних формах позакласної та позашкільної роботи військово-патріотичного спрямування;
– участь у шкільному самоврядуванні і в дитячих громадських об’єднаннях
Практична здатність:
– володіти навичками допомоги, самодопомоги, захисту та виживати в складних умовах;
– готовність захищати Батьківщину;
– дотримуватися конституційних норм, повага до державних символів, законів України;
– гуманно ставитися до інших людей, бути здатним до альтруїзму, співчуваття, емпатії;
– цінувати і поважати свободу інших, право на вибір та власну думку;
– поважати гідність кожної людини.
9 Обізнаність та самовираження у сфері культури
Ціннісне ставлення:
– ідентифікація себе як представника певної культури;
– визначення ролі і місця української культури в загальноєвропейському і світовому контекстах;
– використання культурного досвіду в життєвих ситуаціях;
– долучення до творчості, висловлюючи власні ідеї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби
Практична здатність:
– поціновувати культурні здобутки людства та інтерес до них;
– бути відкритим до культурного діалогу;
– потреба у творчій діяльності, яка би відповідала здібностям і нахилам.
10 Екологічна грамотність і здорове життя
Ціннісне ставлення:
– усвідомлення природи, як джерела свідомості і духовності;
– усвідомлення людини як частини і результату еволюції природи;
– усвідомлення діяльності людини й її потреб як чинника руйнування довкілля;
– формування ставлення до природи, як універсальної цінності;
– визнання за об’єктами природи права на існування незалежно від привнесеної користі;
– усвідомлення значущості здорового способу життя, фізичної підготовки та фізичного розвитку для повноцінного житття людини
Практична здатність:
– уміти виокремлювати екологічний контекст будь-якого виду діяльності;
– формувати практичні навички екологічно безпечної поведінки (вміти обирати діяльність, що наносить найменшої шкоди природі);
– уміти застосовувати позитивні надбання народних традицій та етнічної культури у ставленні до природи й побутовій діяльності.    


Основні принципи виховної системи школи:

  • «не зашкодити» (збереження психологічного та фізичного здоров’я дитини, що є найважливішим у навчально-виховному процесі);
  • духовна насиченість шкільної життєдіяльності дітей. Не піддаючи сумніву значення знання у становленні особистості, ми впевнені в тому, що якість знань, ціннісність ідей, думок і діяльності людини, що виникають на базі знань, зумовлюється не тільки істинністю знань, але й духовною насиченістю виховання особистості, неможливе без виховання емоцій та естетичної свідомості;
  • ставлення до дитини як до суб’єкта власного розвитку, що реалізується через принципи педагогіки співпраці, толерантності, підтримки, які спрямовані на самостановлення індивідуальності;
  • індивідуальний розвиток педагогів. Учитель теж повинен розвиватись, удосконалювати свою професійну компетентність, педагогічну майстерність.

В області формування виховної системи школи зроблено:

Сформовано МО класних керівників (щодня ведеться виховання учнів, систематично проводяться наради класних керівників, проводиться збір і аналіз методичного матеріалу, надається методична допомога класним керівникам);

Створено раду учнівського врядування школи (сформований як виборний орган, розподілено обов'язки членів учнівської ради, робота ведеться за напрямками);

Створена система додаткової освіти (учні школи відвідують секції та гуртки);

Сформовано шкільні традиції проведення таких заходів (День знань, День вчителя, Новорічні свята, Андріївськи вечорниці, День захисника Вітчизни, Козацькі забави, «Ну-мо, хлопці», Концерт до 8 Березня,  День Перемоги, Останній дзвоник, Випускний вечір, проведення предметних тижнів);

Робота класних керівників спрямована на щоденне виховання учнів, турботу про їх здоров'я і здоровий спосіб життя, позаурочну діяльність, активну екскурсійну роботу, чергування класів по школі, контроль за пропусками уроків, роботу з учнями «групи ризику», співпраця з батьками учнів.

Обрано і працюють батьківські комітети класів і школи;

Застосовуються принципи педагогічного впливу: поваги до учня, розуміння і прийняття душевного стану дитини, розкриття мотивів скоєних вчинків, зацікавленість у долі вихованця, доброзичливе ставлення до вихованця, педагогічна підтримка вихованця;

Використовуються прийоми роботи з учнями: прояв доброти й уваги, вираз заохочення дитини, авансування особистості, прощення, порука, організація успіху в навчанні, очікування кращих результатів, переконання, моральна підтримка і зміцнення віри у власні сили, пробудження гуманних почуттів, активізація потаємних почуттів вихованця, констатація вчинку,зовнішня опора на правильну поведінку, допомога психологічної служби школи.

Навчальний заклад працює за виховними програмами "Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція" та "Нова українська школа у поступі до цінностей"

Пріоритетними напрямками виховного процесу є:

· національно-патріотичне і громадянське виховання, яке здійснюється з метою формування в учнівської молоді рис громадянина України, вироблення національного патріотизму, глибокого розуміння громадянського обов'язку, пошани до Конституції України, державних символів;

· правове виховання спрямоване не тільки на поінформованість учнів про міжнародні та державні акти, що гарантують і забезпечують права і свободи людини, але й на вироблення стійких навичок застосування цих законодавчих положень;

· морально-етичне виховання, мета заходів якого полягає у виробленні потреби поводити себе згідно з моральними нормами, прийнятими в суспільстві, наслідування кращого досвіду попередніх поколінь, традицій сім'ї, родини, народу з усвідомленням загальнолюдських пріоритетів;

· художньо-естетичне виховання передбачає ознайомлення учнів школи з народним мистецтвом, пісенним та поетичним фольклором, звичаями та традиціями українського народу. Велике значення в художньо-естетичному виховання відіграє збереження і розвиток місцевих традицій народного мистецтва;

· екологічне виховання, завдання якого полягає у формуванні в учнів усвідомлення того, що людина — частина природи, почуття відповідальності за стан навколишнього середовища, виховання культури поведінки, формування практичних вмінь та навичок дбайливого ставлення до природних багатств;

· сімейне виховання – завдання якого полягає у гармонійному всебічному розвиткові дитини в умовах взаємозв’язку впливів родини і школи;

· фізичне виховання, має на меті утвердження принципів здорового способу життя, що впливає на загальне підвищення стану здоров'я українського суспільства та без якого повноцінний розвиток учнівської молоді неможливий.


Молодому класному керівнику

План роботи з молодими класними керівниками (завантажити).

Алгоритм підготовки та проведення виховного заходу (завантажити).

Зміст виховної роботи з класним колективом (завантажити).

Зразки готових характеристик (завантажити).

Методика вивчення сім'ї (завантажити).

Методика проведення етичної бесіди (завантажити).

Організація роботи з вчителями-предметниками (завантажити).

Організація та проведення батьківських зборів (завантажити).

Підготовка та проведення класної години КТС (завантажити).

План характеристики учня (завантажити).

Програма аналізу виховної роботи в класі (завантажити).

Самоаналіз виховного заходу (завантажити).

Структура і зміст години класного керівника (завантажити).

Схема психолого-педагогічної характеристики (завантажити).

Форми проведення класних годин (завантажити).